1931 - 1946 DE SOLAR-LAMP

In 1931 staat medeoprichter en meerderheidsaandeelhouder in Aktieselskabet Nordisk Solar Compagni Jacob Jørgensen bekend als een van Kolding's meest ondernemende zakenlieden. Ondanks de schaarste tijdens de naoorlogse jaren en de beperkingen tijdens de jaren 1920, slaagde hij erin om het bedrijf te ontwikkelen van de verkoop van elektrische meters in een belangrijke en erkende groothandel in elektrische artikelen en radio's aan elektrische aannemers evenals elektriciteits- en nutsbedrijven. Nu 40 jaar oud staat de handelaar, consul en fabrikant bekend onder de naam Solar Jørgensen of gewoon de "Solariaan" in Kolding's zakelijke netwerk "Kolding Fodsportsforening af 1915". Zijn testimonial zegt: "De Solariaan volgt niet alleen het tempo van anderen, hij staat vaak vooraan, gaat in zijn eigen tempo, flexibel en toont de rest van ons zijn wil, moed en kracht om zijn woorden in daden om te zetten die verandering teweegbrengen".

Door de wereldwijde crisis richt Jacob Jørgensen zich op de Deense productie van gloeilampen.

De ineenstorting van de Amerikaanse aandelenmarkt en de historische beurscrash op 29 oktober 1929 - later bekend als "zwarte dinsdag" - verspreidt zich snel naar een wereldwijde depressie en financiële crisis. Wanneer Denemarken in 1931 door de crisis wordt getroffen, probeert de Deense regering de belangen van het land te beschermen door hogere rechten en strengere invoerbeperkingen op te leggen.

Jacob Jørgensen weet dat de inkoop en verkoop van geïmporteerde goederen hierdoor kan worden verlamd en hij is vooral bezorgd dat dit de verkoop van gloeilampen zou kunnen beïnvloeden. Hij krijgt daarom onmiddellijk toestemming van het bestuur om te kijken naar de mogelijkheden om Deense productie van gloeilampen te realiseren. Hij weet dat het tijd zal kosten om zijn eigen productie op gang te krijgen en intussen onderhandelt hij een aankoop van 300.000 gloeilampen met het merk Solar van Nord Böhmischen Glühlampen Fabrik in Aussig in Duitsland.

Met de grootste aankoop ooit van het bedrijf, stelt Jacob Jørgensen drie dingen zeker: een groot aantal gloeilampen wordt geproduceerd onder de naam Solar (private label), het bedrijf krijgt een concurrerende aankoopprijs en de mogelijkheid om te leveren wordt gehandhaafd tot de Deense productie op gang is.

Een dreiging wordt een kans

In het voorjaar van 1931 begint de verkoop van de "Solar Lamp". De dappere maar ook opgewonden directeur en het bestuur zijn blij te zien dat de verkoop ondanks de tijd van het jaar buitengewoon goed verloopt. Binnen een paar dagen verkopen ze ongeveer 20.000 lampen.

De grote vraag maakt het mogelijk dat Solar voet aan de grond krijgt in Kopenhagen. Op de bestuursvergadering op 8 juli 1931 kondigt Jacob Jørgensen een overeenkomst aan met C.J. Jensen aan de Valkendorfsgade in Kopenhagen, waar het bedrijf hun verkoopkantoor ter beschikking van Solar stelt. Van hieruit kan Solar de verkoop op Zealand leiden, en voor een commissie van 5% committeert C.J.Jensen zich aan de verkoop van de goederen.

Scandinavische gloeilamp fabriek

Twee maanden later kondigt de vastberaden Jacob Jørgensen aan dat Solar een samenwerkingsverband heeft gesloten met het ingenieursbureau Due Petersen & Kryger in Svendborg met het oog op de oprichting van de Deense productie van gloeilampen in het bedrijf Skandinavisk Glødelampefabrik (Scandinavische gloeilampenfabriek). Aangezien machines en productieapparatuur zijn besteld en vanuit Berlijn zullen aankomen, verwacht hij dat de fabriek in Svendborg begin 1932 operationeel zal zijn.

Grootschalige marketing

Solar is de exclusieve distributeur en de enige onderneming met een voorraad van Skandinavisk Glødelampefabrik en is daardoor verplicht om alle verkoop- en marketingactiviteiten te doen via hun kantorennetwerk. Om de verkoop zo veel mogelijk te bevorderen, ontvangt Solar een jaarlijkse marketingbijdrage van DKK 10.000 van Skandinavisk Glødelampefabrik.

Vanaf het begin is reclame voor de Solar Lamp nauw verbonden met het logo van de vereniging Dansk Arbejde (Deens werk). Overal, van de verpakking van het product via catalogi, advertenties, posters, borden, grote buitenlichtborden tot een aantal promotieartikelen, wordt de Solar Lamp op de markt gebracht samen met het thema "Deens werk - Deens kapitaal".

Minder dan een jaar nadat Jacob Jørgensen zich zorgen maakt over de wereldwijde crisis en zijn bedrijf bedreigd ziet door externe factoren, drempels voor belastingen en invoerbeperkingen, werpt de merknaam van de Deense "Solar Lamp" nu een schitterend licht op Nordisk Solar Compagni.

Het feit dat Nordisk Solar Compagni erin slaagt te groeien en zichzelf te consolideren in een tijd waarin anderen het moeilijk hebben om bij te blijven, betekent dat de ondernemer opnieuw lokale en regionale krantenkoppen haalt.

2.500 gloeilampen per dag

Dingen gaan snel. De Solar Lamp wordt snel een populair en zeer veelgevraagd artikel. Al in 1932 bedroeg de dagelijkse productie 2.500 gloeilampen.
In 1933 wordt het bedrijf omgevormd tot een besloten vennootschap met Jacob Jørgensen als voorzitter van de raad van bestuur. De Solar Lamp wordt belangrijk voor de ontwikkeling van Solar's activiteiten in de jaren 1930, wanneer nieuwe vestigingen opengaan in Aalborg, Kopenhagen, Esbjerg en Odense.

Na een onvermijdelijke stagnatie tijdens de oorlogsjaren houdt de productie van gloeilampen op in 1946 en verkoopt Jacob Jørgensen de machines en grondstoffen aan de eigenaar Søren Madsen, Dansk Osram A/S.

Lees meer in het volgende hoofdstuk dat zal verschijnen op 17 mei 2019, de dag waarop Solar 100 wordt.

Lees hier de eerder gepubliceerde hoofdstukken