Sluiten Fastbox gewijzigd naar Fastbox Maxi

Vanwege het formaat van de artikelen is het alleen mogelijk deze via Fastbox Maxi te leveren.

Lees meer...
Negeren of Opslaan?

Fastbox center is gesloten

{{cart.Info.Name}}

-

Het digitale tijdperk is geboren

Solar, de grootste elektrische groothandel in Denemarken, luistert naar de stemvork van die tijd en met investeringen en competentieboost zetten ze de toon voor een nieuwe agenda in de Deense elektrische industrie.

Als C.P. Ørssleff sterft in 1980, Solar verliest zijn langdurige inkoop- en verkoopgenerator. Het tijdelijk aangestelde management wordt zich bewust van de immense erfenis die ze nu moeten voortzetten in samenwerking met de nieuw benoemde handelsdirecteuren.

Sinds 1976 richt Solar zich op nieuwe zakelijke gebieden binnen industriële automatisering en energiebeheersing. Terwijl nieuwe assortimenten met een meer technisch karakter in het assortiment komen, is het duidelijk dat het niet langer alleen een kwestie is van het leveren van de juiste hoeveelheid, op het juiste moment en tegen de juiste prijs. Nu moet u ook de juiste technische en promotionele ondersteuning kunnen bieden.


Telecommunicatie bij Solar biedt centrale switchboards.

Verkoopdirecteur Carsten Ørssleff, die de voetsporen van zijn vader volgt, maakt al snel duidelijk wat cruciaal is om Solar als waardetoevoegende acteur zijn reis in de gele trui voort te zetten en tegelijkertijd zijn marktpositie te versterken.

Deze jonge verkoopdirecteur begon 20 jaar eerder als leerling. Hij werd onderwezen door Jacob Jørgensen en zijn vader en hij kent elke centimeter van het bedrijf. Vanaf zijn tijd als filiaalmanager in Frederikshavn en Nykøbing Falster is hij autodidact en heeft hij ervaring opgebouwd met geoptimaliseerde verkoopdirecties en hij weet dat Solar wordt gewaardeerd door hun nauwe dagelijkse contact met de klanten.

Met de steun van zowel het management als de raad van bestuur is dit de agenda van de komende jaren:

• Meer aandacht voor verkoop, services, klanten en verkooppolitiek

• Innovatie die waarde toevoegt en behoeftegestuurde bedrijfsontwikkeling op basis van nieuwe technologie

• Versterk inkoop en verkoop met een centraal product- en marketingbeheer

• Onderwijs en een technische competentie stimuleren intern en extern

• Verbetering van de omzet door meer centraal leveranciers- en magazijnbeheer

Het elektronische tijdperk stond nog in de kinderschoenen in de jaren zeventig. Maar in de nasleep van het toegenomen gebruik van digitale hulpmiddelen, werden vanaf het begin van de jaren 80 voortdurend nieuwe producten ontwikkeld. Dergelijke producten openden een revolutie voor nieuwe zakelijke kansen in handel en industrie.

Aan het begin van de jaren 80 gaan Solar en de Deense elektrotechnische industrie duidelijk een opwindend decennium tegemoet. Het tempo zal ongelooflijk hoog zijn en alleen de sterkste concurrenten zullen het kunnen bijhouden.

Onderwijs, videoproductie van Solar en productinformatie:  
Met de groei van de industriële afdeling en de introductie van nieuwe productgroepen ontstaat er een enorme behoefte aan informatie en educatie. Zowel personeel als klanten hebben training nodig in de nieuwe technologie en de toepassing ervan. Solar concludeert dat video de beste media is als het gaat om het opleiden van zowel kleine als grote groepen mensen in de filialen. Daarom besluiten ze in 1980 een opnamestudio met productiefaciliteiten te organiseren.

De video's bevatten zowel productinformatie als toepassingsvoorbeelden. Tegelijkertijd worden ze geleverd met gedrukte materialen genaamd "Productinformatie voor zonne-energie". Solar Video levert een groot aantal films voor de campagnes en klantevenementen van Solar. Met hun video's voor de Deense vereniging van elektriciens, (ELFO's) themabijeenkomsten, worden ze snel bekend in de industrie. In 1984 richt Solar een centrale afdeling op voor interne training.

Solar's studio voor videoproductie.

Ontwikkeling

Bedrijfsontwikkeling met nieuwe afdelingen met specialistische competenties:

Beginnend met Solar Offshore & Marine, heeft Solar meerdere afdelingen in de jaren 80:

1981 - Solar Offshore. Bedient de olie- en gasindustrie in de Noordzee, inclusief Deense rederijen en scheepswerven.

1982 - Zonne-schakelborden. Productie van verdeelborden en bedieningspanelen voor handel en industrie. 1982 - Afdeling zonne-energiecentrales. Het team bedient nutsbedrijven en elektriciteitscentrales.

1984 - De wederuitvoerafdeling Solar International. Bedient Deense bouwbedrijven in het buitenland.

1985 - De afdeling technische processen, Solar PLC / PC. Verkoopt PLC- en procesbeheersystemen aan de industrie. De groothandel breidt uit in 1983 met een filiaal in Slagelse, Denemarken en het bedrijf P / F, Færøerne (faeröer eilanden).

Campagnes

Concepten, thema-evenementen en campagnes

Beginnend met de energiebesparingscampagne en een landelijk aanbod van 96 industriële bijeenkomsten met 4.000 deelnemers, breidt Solar en uit. In de jaren 80 lanceren ze een reeks campagnes met een bedrijfsontwikkelingsconcept. Met de slogan "Solar opent nieuwe wegen", wordt het bedrijf bekend dat het de Deense elektriciteitsindustrie nieuwe zakelijke kansen biedt met toegevoegde waarde.

1982 - EnergySavings. Een campagne gericht op elektriciens en consumenten.

1984 - Industriële automatisering. Gericht op belangrijke gebieden van automatiseringstaken binnen de industrie.

1986 - Luchtfoto campagne. Kennis en oplossingen voor enkele, gemeenschappelijke en satellietschotelfaciliteiten.

1987 - Blauwe zone. Bewaking en beveiliging, inbraakalarm, toegangscontrole en videobewaking.

1988 - De vierde installatie. Seminars over datanetwerken, IBM-kabelsystemen en glasvezelsystemen.

1989 - De Tele-campagne. Kennis en oplossingen, telefoons en PABC / centrale schakelborden.

Acquisities

Bedrijfsontwikkeling door acquisities

Begonnen met het bedrijf Rudolph Schmidt A / S in Herlev, Denemarken, neemt Solar in de jaren 80 verschillende bedrijven over, die enige distributeurs zijn die technische producten voor OEM-productiebedrijven importeren en promoten.

1984 - Rudolph Schmidt A / S. Groothandelaar; componenten en accessoires voor de radio- en elektronica-industrie.
1984 - Hermann Møller A / S. Is samengevoegd met Rudolph Smidth en heeft kantoren in Ålborg, Aarhus en Odense
1985 - Carl Brincker ApS. Importeur en groothandel op basis van buitenlandse agentschappen.
1986 - Klitsø A / S. Belangrijk vertegenwoordigingsbedrijf binnen elektriciteits- en elektronische componenten voor de Deense industrie.
1988 - Regal Maskinelektro ApS. Specialist in management- en regeltechnologie.

De acquisitie van deze bedrijven verhoogt de totale omzet binnen Solar en versterkt de marktpositie van het bedrijf. Het leidt ook tot een hogere omzet door reorganisatie van leveranciers, centrale inkoop en magazijnbeheer. Al een jaar na de overname van Rudolph Schmidt, in 1985, hebben de centrale productmanagement- en inkoopmanagementteams van Solar directe import en exclusieve distributie van een verscheidenheid aan industriële producten gerealiseerd.

Centraal magazijn en verlichtingsfabriek in Vejen 
Solar blijft de prijsverhogende aankopen van importeurs en vertegenwoordigers vervangen door centrale en gebundelde inkoop rechtstreeks van de buitenlandse fabrikanten. Daarom besluit het bedrijf in 1984 een bouwproject van 10.000 vierkante meter in Vejen te starten. De helft van de ruimte wordt gebruikt voor zonneproductie en hun noodzakelijke uitbreiding van de capaciteit nu Solar Lighting en Solar Production worden samengevoegd. Dit betekent dat alle verlichtingsactiviteiten van de groep zich in Vejen bevinden. De andere helft van de ruimte wordt gebruikt voor de eerste inrichting van een centraal magazijn voor elektriciteitsmaterialen en verlichting. Op 2 januari 1986 begint het centrale magazijn orders uit te voeren voor de filialen. Tegelijkertijd wordt besloten om het aantal filialen te verminderen en worden producten met een trage verkoop verplaatst naar het centrale magazijn. Dit worden de eerste stappen op weg naar het centralisatieproces van Solar van inkoop, magazijn en distributie.

"Solar opent nieuwe wegen". De nieuwe bedrijfsslogan.

Generatieverschuiving van directie en management

De leidinggevenden Harald Jørgensen en Jørgen Borum verlaten het dagelijks bestuur op 1 mei 1987 om plaats te maken voor jongere strijdkrachten. In plaats daarvan nemen ze plaats in de raad van bestuur en behartigen zij de belangen van het bedrijf.

Verkoopdirecteur Carsten H. Ørssleff en Knud Erik Hansen, tot nu toe de door de staat gecertificeerde accountant van het bedrijf dat op de jaarlijkse algemene vergadering werd gekozen, worden samen met voormalig adjunct-directeur Thorkild Thage-Jørgensen benoemd tot lid van de raad van bestuur.

Dan volgt de benoemingen van geautoriseerde ondertekenaar Søren Larsen als Sales Director en geautoriseerde ondertekenaar Knud Erik Leth Nielsen als Procurement Director.

Elektronisch bestellen met Solar Online   

In 1984 vormt Solar een nieuwe strategie en een actieplan voor de komende vijf jaar. Hier werkte verkoopmanagement met het toekomstscenario dat bestellingen steeds meer van elektronische apparaten zouden komen. Van draagbare terminals / scanners of van het eigen edp-systeem van de elektricien.

Op basis van deze vooruitziende blik springt Solar opnieuw voor de concurrentie, omdat zij in 1988 de eersten zijn die e-commerce via modems met het Solar Online-systeem introduceren.

Van de eerste miljard kronen tot de eerste miljard euro

In 1984 behaalde Solar voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf een omzet van een miljard kronen.

Blijf kijken voor het volgende hoofdstuk, dat op 17 september zal worden gepubliceerd, en lees over hoe Solar het bedrijf uitbreidt naar de Noord-Europese markt en daarmee op weg gaat naar een omzet die snel meer dan 1 miljard euro bedraagt.