Sluiten Fastbox gewijzigd naar Fastbox Maxi

Vanwege het formaat van de artikelen is het alleen mogelijk deze via Fastbox Maxi te leveren.

Lees meer...
Negeren of Opslaan?

Fastbox center is gesloten

{{cart.Info.Name}}

-

Solar verandert in een digitale sourcing en services onderneming

De aanstelling van een nieuwe CEO in 2014 betekent een aanzienlijke strategiewijziging en een nieuwe identiteit voor Solar. 

Wanneer Anders Wilhjelm wordt benoemd tot nieuwe CEO, verandert Solar van een productgericht bedrijf naar veel meer focus op dienstverlening.

Een belangrijke transformatie van het bedrijf is in gang gezet. Van een technische groothandel, krijgt Solar een nieuwe identiteit en ontwikkelt zich tot een digitale sourcing en services onderneming. Dit betekent dat het bedrijf zich nu richt op inkopen namens de klanten. Bovendien wordt aandacht besteed aan diensten met toegevoegde waarde die de producten aanvullen.

Logistiek en bezorgdiensten zijn essentieel bij deze verandering. Daarom breidt Solar's populaire bezorgservice van 1 uur, Solar Fastbox, oorspronkelijk ontwikkeld voor de Deense markt, uit naar verschillende grote steden in de overige markten.

Tijdens deze periode verhuist Solar ook haar hoofdkantoor van Kolding naar Vejen in Denemarken, waar de Deense dochteronderneming al is gevestigd, om dichter bij de dagelijkse business te komen.

De strategie is gericht op winstgevende groei. Dit betekent dat Solar in 2015 zijn Duitse bedrijfsactiviteiten afstoot, die al enkele jaren verlieslatend zijn.

Aan de andere kant neemt Solar begin 2016 het Nederlandse bedrijf MAG45 over, dat gespecialiseerd is in oplossingen binnen Integrated Supply. De acquisitie helpt bij het genereren van een verhoogde aanwezigheid in de industriële markt.

Later dat jaar neemt Solar ook het Noorse trainingsbedrijf Euro Business School over, dat fuseert met de eigen trainingsactiviteiten van Solar, Solar School. Samen worden ze Scandinavian Technology Institute.

Het hoofdkantoor in Kolding verhuist naar Vejen

De groene transitie

Sinds enkele jaren richt Solar zich op energieoptimalisatie, energiezuinige oplossingen en hernieuwbare energie. Klimaat en energie is een groeiende markt met toenemende verkoop binnen warmtepompen en met de overname van de Deense zonne-energieondernemer DrivhusEffekten in 2017, wordt Solar echt een actieve speler in de groene transitie.

De ondernemer in zonne-energie, die zijn naam verandert in Solar Polaris, is een van de grootste in Scandinavië en is gespecialiseerd in de installatie van fotovoltaïsche voorzieningen voor particuliere bedrijven, openbare instellingen, woningcorporaties en huiseigenaren. Solar Polaris voert alle fasen van het project uit, vanaf het eerste contact tot het onderhoud van de voltooide faciliteit gedurende de volledige levensduur.

Strategie voor digitaal netwerken

Met een efficiënte en toenemende e-business als basis, kiest Solar ervoor om nog meer in te zetten op digitalisering. Solar bepaalt een strategie voor digitaal netwerken. Dit betekent dat Solar door middel van digitalisering en een netwerk gebaseerde benadering van bedrijfsontwikkeling open en innovatief samenwerkt met digitale koplopers om de efficiëntie en winstgevendheid van de klant te vergroten.

Tijdens deze periode investeert Solar in een reeks digitale startups. Onder deze startups vinden we de twee Deense bedrijven Minuba en GenieBelt. GenieBelt fuseert later met het Belgische APROPLAN en wordt LetsBuild. Solar investeert ook in het Zweedse beursgenoteerde bedrijf BIMobject en de Noorse Viva Labs.

Internet of Things, cloud gebaseerde oplossingen, smart home-oplossingen, draadloze sensortechnologie en digitale constructie zijn slechts enkele van de vele nieuwe termen die op de agenda komen. Een reeks digitale technologieën treedt op. Ze worden snel volwassen en hebben een groot potentieel om de efficiëntie te verhogen in industrieën die een gebrek beginnen te krijgen aan geschoolde werknemers. Dit gebrek aan mankracht zou grotendeels kunnen worden opgelost door deze digitale hulpmiddelen te omarmen en efficiënter te werken.

In de digitale bedrijfsontwikkeling scant Solar de hele waardeketen op mogelijkheden om waarde toe te voegen met digitale oplossingen en de kerncompetenties. Vervolgens selecteert Solar de gebieden waar het mogelijk is om bij te dragen door ontwikkeling te versnellen en strategisch samen te werken om onproductieve gewoonten te veranderen en te digitaliseren.

Met nieuwe services die dit ondersteunen, versterkt Solar de relatie met de klanten en trekt zij nieuwe soorten klanten aan. De investeringen brengen ook nieuwe digitale technologieën en competenties met betrekking tot bedrijfsontwikkeling met zich mee. Naast het uitwisselen van ervaring, kennis, marktinzichten en klanten, krijgt Solar sneller toegang tot nieuwe soorten markten.

Tegelijkertijd is er een aantal extra bonussen te verzamelen voor de digitale koplopers. De digitale partners van Solar versterken hun kans om een aantal ambitieuze groeiplannen te realiseren door middel van kapitaalinjecties, evenals toegang tot een gevestigd bedrijfsnetwerk en solide industriële knowhow van Solar. Stronger together.

Het laatste hoofdstuk in de geschiedenis van Solar wordt gepubliceerd op 17 december 2019.