Big data uitdaging

Het toepassen van big data is een veel gebruikte term. Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? en wat zijn de voordelen ervan? Om erachter te komen hoe Beenen B.V. dit heeft gedaan gaan we in gesprek met Jan Vellema en Harry van Wieren. 

Vellema is hoofd Inkoop van Beenen en tevens penvoerder van de inkooporganisatie van Batenburg Techniek, het moederbedrijf van Beenen. Van Wieren is accountmanager en legt uit waarom Beenen autoriteit is op gebied van industriële automatisering. ‘We ontwerpen en realiseren complete besturingsinstallaties voor de sectoren industrie, infra en watertechnologie, zowel regionaal, nationaal als internationaal. Dat doen we van ontwerp tot oplevering. Na levering dragen wij de zorg over aan de servicediensten onderhoud, support en inspecties. De basisvoorwaarden voor elke opdracht zijn: continuïteit in de samenwerking, kwaliteit leveren en staan voor de gemaakte afspraken.''

Van Wieren is vanuit de calculatie en engineering doorgegroeid naar een commerciële functie. ''Als eerste aanspreekpunt van de klant moet je wel technisch onderlegd zijn. Alleen dan kun je meedenken over het automatiseren en efficiënter maken van processen. Typisch Beenen? Het enorm hoge kennisniveau, mede vanwege de korte lijnen met het onderwijs. Op onze R&D-afdeling is altijd ruimte voor stagiaires en afstudeerders die worden klaargestoomd voor later. Daar hebben we ook de projecten voor in onze portefeuille. Zo maken we ook het verschil met anderen: we hebben jonge gasten in huis die weer jonge gasten opleiden. Die enorme drive maakt ook voor mij het plezier zo groot.''

 

Predictive maintenance

Beenen past in de meeste fabrieken van zijn opdrachtgevers FC302 frequentieregelaars van Danfoss toe. Betrouwbare én bovenal slimme regelaars die data leveren op basis waarvan, kort door de bocht, ‘predictive maintenance’ kan worden gepleegd. ''Ze weten bijvoorbeeld exact het verbruik van een machine of pomp'', legt Van Wieren uit. ‘Zodra de motor meer energie begint te nemen, weet je dat er iets loos is. Maar denk ook aan flowmeters die onvoldoende gekalibreerd zijn, trillingen van lagers of vervuiling die optreedt. Met andere woorden: met algoritmes kun je je onderhoud bepalen. Simpel gezegd: hoe meer data je beschikbaar hebt, hoe meer je ermee kunt doen en hoe efficiënter je fabriek draait. Maar zover zijn veel van onze klanten nog niet. Zeker de zuivelbranche kiest vaak nog voor het oude vertrouwde, al zien we ook daar een kentering. Er is meer vraag naar energie-efficiency en ook de CO2-voetprint speelt een steeds grotere rol. De eindklant vraagt ernaar. Dat is direct reden om meer zaken te gaan meten. Het is mijn taak samen met onze engineers daar invulling aan te geven, want meten is één, data analyseren twee en er vervolgens werk van maken pas drie.''

Hoofd Inkoop Jan Vellema sluit zich aan bij de woorden van Van Wieren. ''We hebben met veel van onze klanten servicecontracten en predictive maintenance komt daarbij veel meer naar voren. Ongewenste stilstand is uit den boze; de up time van de productie moet zo hoog mogelijk. Voorheen legden we een lijn stil om hem compleet te reviseren. We gingen zelf op pad om motoren door te meten. Die tijd is voorbij: we hebben nu continu data beschikbaar en doen we wat nodig is op basis van voorspelling. Dat is effectiever en ligt in de lijn van de behoefte steeds meer ontzorgd te worden.''

Automation drive

Vellema legt uit dat Beenen om voornoemde reden veelal kiest voor de “regelaar plus”, de automation drive en niet de standaard regelaar. Slimme regelaars met slimme instrumentatie. ''Niet veel bedrijven beschikken meer over een complete TD; de meeste leggen ontwerp, realisatie en onderhoud buiten de deur neer en onze kracht ligt in het ondersteunen van dergelijke opdrachtgevers. En om die reden vallen wij op onze beurt weer terug op het assortiment en de kennis en kunde van Solar. Ze geven ons tips & tricks, denk aan de juiste configuratie van de regelaars.''

Als voorbeeld noemt Vellema de big data-analyse van Philips in Drachten. ''De signalen die de robots afgeven en alles wat daaruit naar voren komt zorgt voor een gegarandeerde up time van 99 komma zoveel procent. Stilstand komt niet voor, sowieso geen ongewenste. Nee, want je weet binnen twee of drie weken komt maintenance aan, die kun je dan zo inplannen dat er ook geen mensen staan te niksen. Je hebt het wel over productielijnen die per uur zomaar vele tienduizenden euro’s kosten als ze stilstaan. Kortom: slimmer plannen door op het juiste moment revisie te doen.''

Industrie 4.0

Tijdens het gesprek met Vellema en Van Wieren komt de term Industrie 4.0 telkens terug. Een complex begrip dat de twee tot de kern terug weten te brengen, een kern waarin ook Solar een grote rol heeft. ‘Communicatiestructuren in fabrieken worden steeds beter, apparaten zijn met elkaar gekoppeld en er zijn protocollen voor het juist interpreteren van signalen. Dat is voor ons Industrie 4.0. Aan de ene kant is er minder technisch personeel voorhanden en er aan de andere kant is er zoveel informatie te halen uit zoveel componenten. De grootste kunst is wat doe je met die big data? We zitten nog middenin het beantwoorden van die vraag. Het is mooi dat Solar daar de oplossingen voor in huis heeft en de mensen heeft die daarover kunnen meedenken.’

‘We doen zaken met Solar omdat het net als wij een no-nonsense bedrijf is, een betrouwbare sparringspartner. Natuurlijk speelt prijs een rol maar nog belangrijker, is leverbetrouwbaarheid. Daarnaast heeft Solar niet alleen een breed assortiment maar het heeft ook de kennis.’’ Jan Vellema, hoofd Inkoop Beenen