Bijzonder project voor DOLPHIN Marine & Offshore en Solar: “We doen het echt samen”

Logo Dolphin

DOLPHIN Marine & Offshore kreeg onlangs een grote en bijzondere opdracht, namelijk om op een schip geëlektrificeerde Davidskranen te maken. Het was een van de vele schepen die is uitgerust met hydraulische kranen. Alleen was dit voor de opdrachtgever niet meer wenselijk en moest het nu omgezet worden naar elektrische. Het is een van de eerste schepen ter wereld met kranen die volledig elektrisch werken. Extra uitdaging: de techniek moet bestand zijn tegen extreme temperaturen. Het betreffende schip vaart namelijk zowel rond de Noordpool (waar het -40 °C kan worden), als in de Caribbean, waar de oppervlaktetemperatuur soms wel 60 °C is. Michael Pieneman (director DOLPHIN Marine, Offshore & Industrie) en Elroy Bergenhenegouwen (account manager Solar Marine & Offshore) over de samenwerking tussen DOLPHIN, Solar Marine én de leveranciers die nauw betrokken zijn bij dit innovatieve project.

 

DOLPHIN en Solar Marine werken al lang samen. “Ik denk al wel 17 jaar”, opent Michael Pieneman het gesprek. DOLHPIN begon zo’n 25 jaar geleden als bedrijf in het uitlenen van roterende machines. Inmiddels vliegen Michael en zijn collega’s als marine- en offshorespecialist werkelijk de hele wereld over, om overal waar dat nodig is technische verstoringen op schepen te verhelpen. “Vannacht werd ik om 0.30 uur gebeld dat er een storing was in een gerobotiseerde inpaklijn. Gewoon in Nederland dit keer. Ik ben er meteen naartoe gereden en 2 uur later liep alles weer. Vervolgens stond ik om 6.00 uur weer naast mijn bed voor de volgende werkdag. Morgen vlieg ik misschien wel naar Panama. Of naar Borneo. Ik weet van tevoren nooit hoe mijn dag zal lopen.”

Kennis van zaken en een groot netwerk

Een hectisch bestaan en dat is ook precies waarom Michael zo graag samenwerkt met Solar Marine, vertelt hij. “Al onze klanten hebben draaiende machines. Zij verdienen geld met draaien, niet met stilstaan. Dus als een schip met een probleem de haven binnen komt, moet dat meteen worden opgelost en hebben we meteen de materialen daarvoor nodig. Ik wil samenwerken met partners die dat snappen. Die kennis van zaken hebben, mee kunnen denken, een groot netwerk hebben. Partners die begrijpen in welke hectiek wij leven.”

Niet tegenover elkaar, naast elkaar

“Het mooie van Solar is, Elroy zit niet tegenover ons aan tafel, maar naast ons”, vervolgt Michael. We bekijken samen de projecten die wij binnenkrijgen, welke oplossingen daarvoor denkbaar zijn, welke materialen we daarvoor nodig hebben, wie dat snel kan leveren en hoe we de bestellingen het beste kunnen plannen, zodat we financieel niet uit de pas gaan lopen. Zo zijn we ook samen dit grote project aangegaan. Het is een van de eerste schepen ter wereld met kranen die volledig elektrisch werken en de techniek moet bestand zijn tegen extreme temperaturen. Ik belde Elroy en zei: “Elroy, kun jij mij helpen om tot de beste productkeuze te komen?”

Op onderzoek uit

Elroy ging meteen aan de slag: “Het is heel simpel gezegd een soort noodstroomvoorziening die nodig is en daar zijn natuurlijk veel oplossingen voor, alleen op een schip heb je geen aarde, geen nul. Heel veel opties vallen daardoor af, want die hebben allemaal een nul nodig, een aarde. We zijn met allerlei fabrikanten om de tafel gegaan, om te onderzoeken welke oplossingen toepasbaar konden zijn. Uiteindelijk kwamen we uit bij CUBIC en Eaton. CUBIC maakt nu een custom made RVS 316 schakelkast met een speciale coating erop. Eaton is heel sterk in het leveren van UL gecertificeerde materialen voor de Amerikaanse markt. Zij weten precies waaraan een UL schakelkast moet voldoen en deelden daarin ook actief hun kennis met ons.”

Van componentkeuze tot uitlevering

Michael: “Het mooie is, als Elroy de contacten heeft gelegd, communiceren wij rechtstreeks met CUBIC en Eaton om te bespreken welke kast we nodig hebben en wat hij moet kunnen. Daarna loopt het weer via Solar en denkt Elroy na over hoe de spullen op het gewenste moment bij ons kunnen komen en hoe we dat financieel zo in kunnen richten dat wij geen te grote voorinvesteringen hoeven te doen.”

Elroy: “Dat maakt ons werk ook zo leuk, we denken mee vanaf de componentkeuze tot aan de uitlevering. Bij dit project gaat het over 4 kranen die gebouwd moeten worden, dat zijn in totaal 16 kasten. Dat kun je niet in een keer allemaal bouwen, daar heb je de cashflow en de tijd niet voor. Er zit maanden tussen de bouw van de ene kast en de andere. Bovendien wil je niet al die materialen ergens moeten opslaan, die kasten zijn 4 meter breed, twee meter hoog, 80 centimeter diep. Dus schieten wij de order per machine, per systeem in en leveren we op basis van de wensen van DOLPHIN uit. De week voordat DOLPHIN start met bouwen, worden alle componenten als één pakket aangeleverd. In Slovenië in dit geval.”

Goed uitgezocht, goed uitgedacht, goed berekend

“Ik wil nooit concessies doen aan kwaliteit en betrouwbaarheid”, vertelt Michael. “Dat kan ook niet uit. Als er iets op een schip niet goed is en je moet terug, dan ben je meteen al je marge kwijt. Grote kans namelijk, dat ik dan naar Brazilië moet vliegen, naar de VS of naar Rusland. Oplossingen die goed zijn uitgezocht, goed zijn uitgedacht en goed zijn berekend, dat heb ik nodig. Daarom ben ik zo blij met Solar. Het is een hele goede en fijne samenwerking met een partij die snapt hoe de marine-wereld in elkaar zit.”