Fastbox na 16.45uur op werkdagen en in weekend

De Solar Fastbox service is alleen beschikbaar op werkdagen tot 16.45uur.

{{cart.Info.Name}}

Je kan de winkelwagen verwijderen of opslaan

Draka lanceert samen met Solar duurzame Haspel Retour Service

24 november, 2020

Haspel leeg? Terug ermee!
Elk jaar brengen kabelfabrikanten duizenden nieuwe kabelhaspels in omloop, maar slechts een klein deel daarvan komt retour. Dat kan duurzamer, vindt kabelfabrikant Draka. En daarom start zij samen met Solar Nederland. de Haspel Retour Service.


“Ik maak me zorgen over hoe we met ons milieu omgaan”, zegt Frank Oberink. “Wij kopen jaarlijks duizenden haspels in, maar daarvan krijgen we slechts een fractie retour. Het merendeel belandt bij het afval.” Twee jaar geleden begon de business manager wholesale van Draka samen met de groothandel zijn zoektocht naar een systeem voor hergebruik van kabelhaspels. En nu presenteert hij vol trots de Haspel Retour Service. Een eerste versie van een doordacht systeem waarmee hij uiteindelijk 100 procent van de uitgeleverde haspels retour hoopt te krijgen.

Eenvoudig retourneren
De Haspel Retour Service werkt eenvoudig. Op elke haspel die Draka uitlevert, zit voortaan een sticker (houten haspels) of plaatje (kunststof haspels) met een QR-code. Wie de code met zijn mobieltje scant, komt op de speciale Draka webpagina van de Haspel Retour Service. Kies vervolgens voor Solar, vul het invulformulier in en de retourservice is geactiveerd. Binnen 5 werkdagen bericht Solar wanneer de haspel wordt opgehaald.

Samen op weg
Duurzaamheid is een collectieve verantwoordelijkheid. Door met de groothandel samen te werken, kan Draka een volgende stap zetten op weg naar circulair bouwen. De Haspel Retour Service helpt de CO2 voetafdruk te verkleinen door grondstoffen te besparen en afval te reduceren. “De grondstoffen voor haspels worden schaarser en zet de levering van nieuwe haspels onder druk. Soms lopen onze levertijden van lege haspels naar de groothandel op tot enkele maanden.” Oberink beseft dat de retourservice een kleine stap is voor grote duurzaamheidsambities, “maar liever een kleine stap dan helemaal niets”.


Flexibel uitvoeren
In samenspraak met de groothandel heeft Draka geen omslachtig statiegeldsysteem gekozen, maar een makkelijke oplossing, die door alle partijen wordt gedragen. “Solar Nederland steekt er graag tijd en geld in.” In ieder geval geldt de nieuwe service voor alle haspels met een maximale diameter van 120 cm. Draka haalt zelf de grotere, houten, exemplaren met een kraanauto op.


Iedereen is onmisbaar
Zo onmisbaar als Solar zijn ook de installateurs en eindgebruikers om de Haspel Retour Service te doen slagen. “De eerste proefresultaten zijn hoopgevend en ik heb geleerd om altijd positief te blijven. Mijn wens is dat alle kabelfabrikanten dit gaan doen en de hele sector het overneemt. Laten we met elkaar bouwen aan een duurzame toekomst”.

“Laat jouw lege haspels niet rondslingeren en gooi ze niet weg. Wij halen ze gratis voor je op.”