Sluiten Fastbox gewijzigd naar Fastbox Maxi

Vanwege het formaat van de artikelen is het alleen mogelijk deze via Fastbox Maxi te leveren.

Lees meer...
Negeren of Opslaan?

Fastbox center is gesloten

{{cart.Info.Name}}

-

Marine & Offshore Update

Wij zien dat de markt zich steeds verder inzet voor verduurzamen door middel van vergaande automatisering, digital dashboarden en onshore toezicht op de varende schepen. Hierdoor kunnen kosten worden bespaard en emissies verlaagd. Voor de grootste schepen is dit al deels verplicht, maar de grootste slag hierin valt te halen bij de kleinere offshore- of binnenvaartschepen.

2020 is tot op heden een bijzonder jaar door alle COVID-19 perikelen. We zien als gevolg hiervan een roerige maritieme & offshore markt, waarbij je enerzijds de directe impact en de daarmee dalende olieprijs ziet, tot anderzijds bedrijven die nauwelijks tot niet geraakt worden.

 

Over het algemeen merken wij bij onze relaties dat de huidige projecten wel doorgang vinden, maar dat zij verwachten dat de gevolgen in een latere periode zichtbaarder zullen worden. Maar wat heeft deze crisis nog meer gebracht? Door grote sluitingen van productielocaties, reductie van het aantal vluchten en het substantieel minder (vracht)vervoer op de weg, zagen we wij een in de maand april de grootste CO2- reductie, tot wel -17%.  Alhoewel dit goed nieuws voor de natuur is, geeft het Global Carbon Project aan dat de impact slechts van tijdelijke aard is en dit onvoldoende compenseert voor de alsmaar stijgende CO2-uitstoot. 

Als wij naar de cijfers kijken, is de scheepvaart verantwoordelijk voor ongeveer 3% van alle emissie. Dit lijkt niet erg veel maar, met een verwachte stijging van 50% - 250% tot 2050 zeker relevant*. Wij zien dat de markt zich steeds verder inzet voor verduurzamen door middel van vergaande automatisering, digital dashboarden en onshore toezicht op de varende schepen. Hierdoor kunnen kosten worden bespaard en emissies verlaagd. Voor de grootste schepen is dit al deels verplicht, maar de grootste slag hierin valt te halen bij de kleinere offshore- of binnenvaartschepen. Natuurlijk liggen daar veel uitdagingen en vraagstukken, waarbij een stuk financiering uiteraard een belangrijke factor is. De afweging tussen vrijwillig investeren in verduurzamingsmaatregelen en de keuze om het nog te niet doen -  we willen in Nederland en Europa concurrerend blijven met de Aziatische markt - blijft moeilijk en biedt onzekerheid voor de Nederlandse en Europese markt.

Als groot internationaal bedrijf komen we deze vraagstukken dagelijks tegen. Hoe gaan onze relaties hiermee om en hoe zien wij dat? Dit verschilt uiteraard per case, maar we kunnen zeker, ook op kleinere schaal en low-cost,  samen met onze partnerleveranciers verduurzamingslagen maken. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een logger die gegevens van het schip real-time deelt met de belanghebbende, zoals het inzichtelijk krijgen van het brandstof gebruik, een waarschuwing voor preventief onderhoud om stilstand te voorkomen. Uiteraard verzorgen wij ook de meest high-end systemen. 

Meer weten?

Neem contact op met Elroy Bergenhenegouwen, accountmanager Marine & Offshore, (Tel. +31 6 39 55 80 85) zodat we e.e.a. kunnen toelichten.

Liever teruggebeld worden? Vul dan het contactformulier in en zal zo spoedig mogelijk contact met je opgenomen worden.

Contactformulier